Geoblog.pl    migot    Podróże    Sprawozdanie z podróży do Krajów Lewantu (2015)    Informacje praktyczne – Izrael

Informacje praktyczne – Izrael

Polska, Kraków

Waluta i wiza
Waluta Izraela to Nowy izraelski szekiel, ILS, NIS, ₪. 1 NIS ≈ 1 PLN. . Na okres 90 dni nie musimy płacić za wizę/pieczątkę w paszporcie. Uwaga jednak na te pieczątki – posiadanie stempla z Izraela, lub jakikolwiek inny ślad pobytu w tym kraju (np. pieczątka z przejścia granicznego między Izraelem a krajem ościennym) może uniemożliwić wjazd do niektórych krajów arabskich, np. Libanu, Syrii, Arabii Saudyjskiej. Nie ma problemu (przynajmniej w tym momencie, sytuacja zawsze może się zmienić) z wjazdem do Jordanii, Maroka, Egiptu, ZEA – ale w razie wątpliwości warto skontaktować się z ambasadą danego kraju (lub ambasadą Polski w danym kraju). Na lotniku Ben Gurion w Tel Avivie zamiast pieczątek dostaniemy małe karteczki z naszym zdjęciem, co pozwoli zachować czystość naszego paszportu.

Noclegi:
Izrael jest generalnie krajem drogim, lub bardzo drogim (w kurortach nadmorskich). Najtaniej spać można w hostelach (część jest zrzeszona w izraelskim ramieniu Hostelling International), lub korzystając z AirBnb (strona pozwalająca wynajmować mieszkania lub pokoje od prywatnych osób), ale i tak trzeba się liczyć przeważnie z wydatkiem 50-100 PLN za os/noc. Alternatywą jest Couchsurfing w dużych miastach i namiot gdy podróżujemy za miasto.

Transport:
O publicznym transporcie w Izraelu trzeba wiedzieć przede wszystkim to, że nie jeździ w czasie szabatu – od późnego popołudnia w piątki do ok. 2 godzin po zachodzie słońca w soboty. Zarówno komunikacja miejska jak i międzymiastowa – zielone autobusy Egged są wtedy nieobecne… Możemy liczyć na taksówki lub arabski transport (np. w Jerozolimie).

Kuchnia
W Izraelu możemy cieszyć się typowo bliskowschodnią kuchnią, większość dań znajdziemy np. w sąsiedniej Jordanii Libanie, czy w Autonomii Palestyńskiej. Najpopularniejsza mieszanka przyprawowa to zatar (za'atar) , złożona głównie z oregano, tymianku, majeranku, sezamu i sumaku. Zatarem posypane są cienkie drożdżowe placki manakish - triumf prostoty, jest on też dodawany do falafli - smażonych na głębokim tłuszczu kulek z cieciorki. Falafel jest często jedzony w towarzystwie hummusu - pasty z cieciorki, z dodatkiem oliwy, soku z cytryny i sezamowej pasty tahini. Jako przystawki serwowane są różne sałatki, np. matbucha - ostry dip ze smażonej papryki i pomidorów; tabbouleh - siekana pietruszka z dodatkiem pomidorów, kuskusu i soku z cytryny; pomidorowo-ogórkowe sałatki z dodatkiem tahini; dip z pieczonych bakłażanów itd. Barową przekąską jest też kibbe (kubbah), rąbowy w kształcie krokiecik z mąki, faszerowany mielonym mięsem. Śniadaniowy numer jeden to shakshuka - patelnia pełna pomidorowego sosu z wbitymi jajkami na wierzchu. Poza pitą - cienkimi plackami, najpopularniejszą formą pieczywa, przed szabatem piekarnie pełne są chałek, baklawy, rogalików z czekoladą, cynamonem. Bardzo popularna jest również smakowa chałwa.
Najbardziej popularny sok to świeżo wyciskany sok z granata (na Starym Mieście w Jerozolimie - 10 NIS). Alkohol jest ogólniedostępny, ale nie najtańszy, duże piwo w barze może kosztować 20-30 NIS, w sklepie 8-15 NIS za butelkę. Lepiej przestawić się na wino, bardzo przyzwoite kupimy za 25 NIS za butelkę.