Geoblog.pl    migot    Podróże    Sprawozdanie z podróży do Krajów Lewantu (2015)    Retrospekcja - Galilea

Retrospekcja - Galilea

Izrael
Izrael, Migdal

Opuszczamy Jerozolimę - udamy się prosto na południe, w stronę Morza Martwego. Ale gdy byłam tu 3 lata temu, najpierw udałyśmy się na północ. Tym razem, jako że cel wizyty jest czysto turystyczny, obszary położone na północy nie są tak nęcące jak to, co czeka na południu. Ale patrząc na temat z perspektywy chrześcijańskiego pielgrzyma, to właśnie na północy znajdziemy wiele miejsc o szczególnym znaczeniu religijnym, które były świadkami pierwszych nauk Jezusa i najbardziej znanych biblijnych cudów. Jednak w mojej opinii wizyta taka ma tylko sens, jeśli odbywana jest z pobudek religijnych, a na odwiedzane miejsca patrzymy przez pryzmat duchowy… Bez takich emocji – powiedzmy sobie szczerze - nie zachwycą, ani współczesną architekturą, ani starożytnymi pozostałościami… Spotkamy zalew dewocjonalnych pamiątek i tłumy turystów. Niemniej, chcę o tym regionie wspomnieć i w tej opowieści…

Najpierw dwa miejsca, które mają mniej religijną konotację, i były dla mnie najciekawsze:

Magdala/Migdal – miejscowość, której nawet nie widziałam, ale bardzo chciałam mieć zdjęcie przy wielkiej tablicy z tą nazwą. Z hebrajskiego migdal to twierdza, zamek lub wieża, a z tej wioseczki nieopodal Jeziora Galilejskiego pochodziła biblijna Maria Magdalena – pierwsza mojego imienia, od której to imię właśnie pochodzi ;)

Jeryho - Obecnie senne, arabskie miasteczko jakich wiele na terenie Zachodniego Brzegu Jordanu. Znajdują się tu pogrzebane w ziemi ruiny jednego z najstarszych ośrodków miejskich na świecie. To był 2012 rok, stałam nad mało imponującymi, głębokimi dziurami w ziemi, w których wprawne oko archeologa mogłoby się dopatrzyć czegoś interesującego. Wieczorna szaruga, po jednej stronie Góra Kuszenia, dookoła uprawna równina i palmy, z oddali dźwięk nawoływań muezina. I moment zadumy nad neolityczną rewolucją i początkami miast, cywilizacji jaką znamy.

Ludzkość przystanęła w pół kroku, przechodząc przez Bliski Wschód. Drapieżne gromady myśliwych-zbieraczy, znużone 200 tys. lat wędrówki, przysiadły w kredowych dolinach Lewantu. Wyszukały godne zaufania źródła słodkiej wody. Nauczyły się siać dzikie trawy – jęczmień, pszenicę płaskurkę, len. Oswoiły dzikie tury, z rogami o rozpiętości dochodzącej do 1,8 m. Koczowniczy imperatyw polowania został odłożony na zawsze. Zamiast tego te świeżo osiadłe ludy zaczęły układać kamień na kamieniu, budując pierwsze wioski i miasta. Pojawił się wytop metalu i pisany alfabet. A także handel i armie. Całkowicie nowy świat rozwinął się i jął rozrastać. Świat, który zamieszkujemy do dziś. Ta neolityczna rewolucja miała miejsce od 9 do 11 tys. lat temu. Rozkwitła wśród burych wzgórz i zalesionych brzegów rzek na szlaku wyjścia z Afryki.
Obejść świat – część trzecia, Paul Salopek, NG 12/2014

Ponadto na północy znajdziemy:

Bazylika Zwiastowania Pańskiego, Nazaret - Trzecia najważniejsza świątynia chrześcijańska odwiedzana w trakcie pielgrzymek po Ziemi Świętej (po bazylice Grobu i Narodzin), znajduje się w Nazaret, o ironio, obecnie największym arabskim mieście Izraela. Nawet z dużą dozą religijnej emfazy nie można tej powstałej w drugiej połowie XX w. budowli uznać za szczególnie ładną…

Miejsce cudu w Kanie Galilejskiej – (J 2,1-12) - przemiana wody w wino podczas wesela w galilejskim miasteczku w pobliżu Nazaretu to pierwszy z 37 opisanych w Ewangeliach cudów Jezusa. Upamiętnia to wydarzenie kościół franciszkanów w Kefar Kanna: wewnątrz mieszanka starego z nowym, fasada jest z początków XX w. Jak można się domyśleć – dość popularne miejsce ślubów…

Miejsce cudownego rozmnożenie chleba - (np. Mk 6,30-46) zwanego też „cudem pięciu chlebów i dwóch ryb”, bo taka była początkowa liczba spożywczych produktów – najszerzej opisany cud biblijny w Ewangeliach. Z oryginalnej budowli, która stanęła na tym miejscu w Tabdze u podnóża Góry Błogosławieństw nad Jeziorem Genezaret - niewiele zostało… Uwagę zwracają jedynie mozaiki.

Kafarnaum - Miejscowość nad Jeziorem Galilejskim (Tyberiadzkim), która pojawia się w Nowym Testamencie wielokrotnie (np. Mt 9,1; Mk 2,1). Stanowiła centrum działalności Jezusa po opuszczeniu Nazaretu - tutaj głosił swoje pierwsze nauki, poznał przyszłych apostołów, dokonał wielu cudów. Obecnie to spory teren wykopalisk archeologicznych, z dość dziwną konstrukcją kościoła pielgrzymkowego św. Piotra – zawieszoną ponad domniemanymi pozostałościami domu rybackiego pierwszego apostoła.

Miejsce Chrztu Jezusa, Qasr El Yahud - fragment Jordanu utożsamiany z biblijnym miejscem chrztu – obecnie popularny ośrodek odnowy tego sakramentu wśród pielgrzymów. Ktokolwiek zagospodarował brzeg zielonego i spokojnego w tym miejscu Jordanu zrobił z tego niezły biznes – sprzedając multum pamiątek, w tym puste butelki na świętą wodę i białe szaty do zanurzenia się w rzece…

______________________________________________________________________________________