Geoblog.pl    migot    Podróże    Sprawozdanie z podróży do Kraju Faraonów (2022)    Podwodne cuda Morza Czerwonego
2022

Podwodne cuda Morza Czerwonego

Egipt
Egipt, Marsá al ‘Alam

Wstęp: W naszej objazdowej przygodzie w Egipcie nie zabrakło aspektu, który dla wielu turystów (zwłaszcza z kraju nad Wisłą) stanowi 100% egipskiego doświadczenia – kurortu nad Morzem Czerwonym. Najbardziej zależało nam na rafie koralowej – a dostępne opisy w Internecie zgodnie twierdziły, że najlepsze (z miejsc relatywnie łatwo dostępnych) znajdziemy w Marsa Alam – trzecim czerwonomorskim kierunku resortowym, wciąż mniej popularnym niż Hurgada i Szarm-el-Szeik.

Cel: Nurkowanie z fajką i krótki wywczas nad Morzem Czerwonym.

Materiały i metody: *Lot z Kairu do Marsa Alam – EgyptAir, 85 USD.
*Transfer z lotniska do hotelu (nie ma transportu publicznego): 36 EUR.
*Nocleg: Hotel Aurora Bay, „apartament” z dwiema sypialniami i salonem, formuła „all inclusive” (bo i nie byłoby gdzie tu zjeść czy zrobić zakupy…) – 334 USD/3 noce/3 osoby. Wyszło więc ok. 37 USD/os./noc.
*Wycieczka całodniowa na wyspy Wyspy Qulaan (Hamata) przy brzegu Parku Narodowego Wadi El-Gemal – snorklowanie w trzech lokalizacjach + lunch: 65 EUR/os (Internet podaje ceny niższe o jakieś 10 EUR, nie wiem czy to inflacja, czy w naszym hotelu było drożej…).

Przebieg: Z Kairu do Marsa Alam latają kursowe samoloty linii EgyptAir, więc dojazd nie powinien stanowić problemu. Niemniej, przełożono nam lot na późniejszą godzinę, z lotniska trzeba podjechać spory kawałek (taksówką, bo publicznego transportu brak) – i tak schodzi nam na to cały dzień…

Późnym popołudniem meldujemy się w hotelu – miraż na pustyni, odosobniona oaza życia, której lata świetności musiały wypadać ca. wczesne lata dwutysięczne (n.e.). Rzut okna na plażę – nie zachwyca, ale jest położona w mocno wciętej zatoce – sprawa o tyle kluczowa, że ponoć na tej wysokości Morza Czerwonego często wieje – a przy mocnej fali nie sposób pływać z maską i fajką. Z pewnym rozczarowaniem patrzymy na plastikowe kubeczki o objętości 100ml, w których serwowane są napoje i drinki, brodzimy chwilę w ciepłym morzu, w ostatnich promieniach zachodzącego słońca. Jesteśmy też świadkami niepokojącej sytuacji – straszą kobietę wyniesiono na brzeg, chyba nieprzytomną, potem ją reanimowano. Wezwani ratownicy czy medycy (z tego, co potem podsłuchaliśmy z prowadzonych rozmów) byli nieprzygotowani – jeden miał tylko stetoskop, drugi rozładowany defibrylator. Tlen podawano z czegoś, co wyglądało jak butla do nurkowania… Nie wiemy, jak sytuacja się skończyła, ale zdecydowanie nie chciałabym tu ulec wypadkowi…

Po tym raczej mrocznym początku sprawy miały się jednak lepiej. Jedzenie było bardzo smaczne i różnorodne, a łatwo dostępna rafa w naszej zatoczce - położona ledwie kilka metrów od brzegu – naprawdę piękna. Nawet nie spodziewałam się, że tak pełną ryb, i w tak dobrej kondycji rafę zobaczymy bez dodatkowej wycieczki. Pewnie można by więc odpuścić wypadną Wyspy Qulaan – położone 105km na południe od Marsa Alam miejsce nazywane „egipskimi Malediwami”. Ale miejsce zarezerwowaliśmy na ten wyjazd już pierwszego dnia, i co by nie mówić - było tam faktycznie pięknie. Kilka sporych łodzi motorowych pokrywało tę samą trasę, zatrzymując się w kilku miejscach na snorklowanie i na krótki postój przy niezamieszkałej wysepce o białym, koralowym piaseczku – widok dość rzadki nad Morzem Czerwonym… Oczy cieszyła turkusowa, przejrzysta toń i bogactwo podwodnego świata. Cóż, nie dziwię się wcale, że Egipt jest tak popularnym kierunkiem wśród nurków!