Geoblog.pl    migot    Podróże    Sprawozdanie z podróży do USA: Coast to coast (2018)    Złota Brama
2018

Złota Brama

Stany Zjednoczone Ameryki
Stany Zjednoczone Ameryki, San Francisco

If you're going to San Francisco
Be sure to wear some flowers in your hair
You're gonna meet some gentle people there

Scott McKenzie - San Francisco

Nie wierzę, że ktoś może wjechać pierwszy raz do San Francisco i nie nucić tego szlagieru, chociażby w głowie.. A tam nucić… Na całe gardło śpiewać – utwór był na specjalnie skomponowane playliście, właśnie po to, by jadąc Mostem Golden Gate móc wyć go w niebo głosy!

Wjechawszy do miasta od strony południowej ruszyliśmy prosto na północno-zachodni kraniec cypelka, na którym przycupnęło San Francisco – tam właśnie znajduje się jego niezaprzeczalny symbol, Golden Gate Bridge (most Golden Gate, most nad Złotymi Wrotami). Gdy jego masywna, skąpana w popołudniowym słońcu bryła wyłoniła się „zza winkla” – ciężko było nie pisnąć z ekscytacji. No więc pomknęliśmy sławnym mostem przez cieśninę Golden Gate, po raz kolejny doceniając w pełni rozsuwany szyberdach naszego Buicka. Monumentalny, a jednak subtelny swoimi zdobieniami w stylu Art Deco. Charakterystyczny kolor, o oficjalnej nazwie „międzynarodowy kolor pomarańczowy”, został wybrany by zapewnić lepszą widoczność w tej krainie wiecznych mgieł… Bardzo fotogeniczny, na tle granatowych wód Zatoki San Francisco. Szkoda tylko że tak wieje straszliwie – myślę, że dużo gorzej niż w kieleckim…

Golden Gate to symbol nie tylko San Francisco, ale też i całego Zachodniego Wybrzeża, ikona w popkulturze, miejsce spektakularnych kulminacji scen filmowych, ale też – niestety –najpopularniejszy most w Stanach wśród samobójców…

Materiały i metody: San Francisco jest jednym z najdroższych amerykańskich miast pod względem zakwaterowania. Potrafi nawet przyćmić Nowy Jork… W naszym zakresie cenowym były podłe hostele w dzielnicy Tenderloin, której Internet każe się wystrzegać (rzekomo pełnej narkomanów, szaleńców, bezdomnych i prostytutek). Ponoć zbieranina lumpów w Tenderloin jest niegroźna, a kto widział nocne życie tanzańskiej Arushy nie łatwo się wystraszy – jednak ostatecznie od pomysłu nocowania tam odwiódł nas brak parkingów. Niejednemu co stał na ulicy wybito szybę w aucie, a strzeżone parkingi w okolicy to dodatkowy wydatek rzędu 30$ za noc! Alternatywą są miasta ościenne, tworzące razem z SF tzw. Bay Area. Ostatecznie wybraliśmy AirBnb - piętro w pięknym wiktoriańskim domu w Oakland (po drugiej stronie zatoki) – 520 PLN/4os/noc.