Geoblog.pl    migot    Podróże    Sprawozdanie z podróży ku Bramie Afryki (2014)    Festiwal Gnawa

Festiwal Gnawa

Maroko
Maroko, Essaouira

Wstęp: Być w Essaouirze i nie zjeść świeżej ryby – to byłby grzech… Niedaleko portu jest wiele stoisk, gdzie można kupić wybraną rybę, a kucharze na miejscu sprawią ją i usmażą. Nie tylko zresztą rybę – w asortymencie znajdziemy różne owoce morza, krewetki, kraby, homary…

Materiały i metody: Dwie duże ryby (dorada i coś jeszcze…), z napojami i sałatkami – 250 dh – coś czujemy, że przepłaciliśmy ostro…

Przebieg: Spacerując uliczkami uwagę zwraca duża ilość ceramiki – większość z pobliskiego Safi (o czym będzie informować inskrypcja na spodzie naczynia), te mają bardziej zdecydowane kolory a wzory są mało finezyjne. Można tu dostać również ceramikę z Fezu –w misterne, kolorowe lub niebieskie wzory na białym tle. Ta jest droższa, ale delikatniejsza. Ponadto Essaouira będzie najlepszym miejscem na zakup wyrobów drewnianych – jeśli chcemy przywieźć pięknie inkrustowane skrzyneczki, lub inne pudełka, ramki, pierdółki – to jest najlepsze miejsce na tego typu zakupy, w Marrakeszu zażądają kilkakrotnie więcej…

Można by tu zostać jeszcze dłużej, taka to przyjemna miejscowość… Teraz tętni życiem festiwalowym, na każdym rogu spotkamy mniej lub bardziej profesjonalnych muzyków Gnawa. Gdy wróci do swojego zwykłego rytmu pewnie będzie spokojna i senna. Jest chyba jednym z ulubionych miejsc wypoczynku samych Marokańczyków, zwłaszcza tych młodych i „wyzwolonych”, może z Rabatu lub Casablanki. Zakochane pary okupują każdą miedzę blanków wpatrując się w szalejące fale u podnóża miejskich fortyfikacji i chylące się ku zachodowi słońce…

Ostatni wieczór to kolejne wspaniałe koncerty, chyba jeden z najlepszych – Ayo, niemieckiej piosenkarki (pochodzenia nigeryjsko-romskiego), jej muzyka to mieszanka soulu, reggae i folku.

Aby poczuć klimat:
Ayo
MAÂLEM MAHMOUD GUINEA

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------